mandag den 1. juli 2013

Polishes that are good for stamping

I dag har jeg en post til jer omkring lakker, som man kan bruge til at stampe med! :-)

Som mange af jer nok ved findes der lakker, som er specielt beregnet til at stampe med, f.eks. Konad, som jeg vil mene er det førende brand indenfor stamping. Mener Konad er det origaniale stampingmærke, men i årenes løb er der mange andre mærker, som er begyndt at lave stampinglakker også.

Men hvad så hvis man ikke lige har en stampinglak i nærheden og gerne vil lave stamping? Kan man bruge andre normale lakker til det?
Det har jeg siddet og testet lidt i dag og har prøvet lidt forskellige mærker af for jer og mig selv, for at finde ud af hvad der virker :-)

Jeg synes lidt billederne taler for sig selv, så synes ikke jeg vil skrive en masse om hvert enkelt billede. Jeg har skrevet nedenunder hvert billede hvilke lakker der er brugt :-)

På første billede har jeg lagt konads sorte stampinglak på pegefingeren, for at man kan sammenligne, hvor gode lakkerne er i forhold til en lak, der er beregnet til stamping.

NB:  At der er trukket lidt streger i farverne er ikke lakkernes skyld, det er min toplaks skyld. Den trækker desværre streger i stamping, hvis man ikke er forsigtig, og har desværre ikke fundet en topcoat endnu, som ikke gør det.

Fra venstre: Icy princess, L.O.L, Flashy pumpkin (alle tre fra Essence colour & go serie), Konads sorte stampinglak

Fra venstre: Absolutely blue, Wanna be your sunshine, That's what you mint!, miss universe - alle fra Essence Colour & go serie

Fra venstre: Suzi's hungary again!, my private jet, Dating a royal, Suzi says feng shui - alle fra Opi
Jeg er overrasket over at Opi's lakker ikke var så gode som de andre at stampe med. De er meget lyse på neglene selvom det er mørke farver, jeg har brugt.


Fra venstre: Fishnet stockings, Bangle jange, Funny face, School of hard rocks - alle fra Essie

Generelt kan man sige at for at en lak vil virke godt til stamping skal den have en god pigmentering. At en lak har en god pigmentering betyder at den indeholder masser af farvepigmenter og derfor dækker godt.

En god fingerregel er at hvis lakken er en one coater vil den også virke som stamping lak. Det vil altså sige at meget lyse/sheer lakker og jelly lakker vil ikke virke til stamping, mens mørke eller pangfarvede cremelakker virker bedre :-)

Efter min test kan jeg nu stadigvæk bedst li min sorte fra konad, men er blevet utroligt overrasket over hvordan nogle af pangfarverne fra Essence og Fishnet stockings fra Essie virker til stamping, de er faktisk ret go'e :-) Da jeg kun har en sort og en hvid fra Konad, vil jeg da helt klart overveje at bruge de her til stamping, hvis jeg skal stampe med andre farver :-)

2 kommentarer:

  1. Prøvet Seche Vite? Den trækker aldrig streger på min stamping :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej den har jeg faktisk ikke prøvet endnu, har ikke lige fået fingre i den :-) Det plejer som regel er fungere ok, så længe jeg er forsigtig med at lægge min topcoat over ;) og så har jeg fundet en fra Essence som er god over stamping :-)

      Slet